top of page

D/S Kysten

En kystrute med komfort og klasse

D/S "Kysten" ble bygget ved Trondhjems Mekaniske Værksted og levert til Namsos Dampskibsselskap i 1909, hvor hun deretter ble satt i trafikk mellom Trondheim og Namsos. "Kysten" var rikelig påbekostet, med moderne løsninger som eget aggregat for strøm, postlugar, 1. og 2.klasse, damesalong, herresalong, røkesalong og tom. fjøs. Turen mellom Trondheim og Namsos tok nesten to døgn, og hadde 45 anløp.

Kysten ved kai. Overlevering på TMV i 1951. Fotograf Schrøder.FTTF.SCH.V.017609.jpg

I 1926 ble "Kysten" utsatt for et havari, og hun opplevde ytterligere skade etter at hun lå i dokk og ble rammet av så kraftige vindkast at hun ble kastet av blokkene.

Under krigen ble fartøyet rekvirert av tyskerne, først i 1940, og seinere i 1944. Etter krigen ble "Kysten" liggende i opplag en tund før den ble sendt på verksted for reparasjon og modernisering. I 1951 var arbeidet utført, og det var et nærmest nytt fartøy som tok opp igjen sin gamle rute. "Kysten" var blitt forlenget med 14 fot, hadde fått nytt overbygg og dampkjelen ble nå oljefyrt.

Men i 1964 var det slutt på "Kystens" arbeidsdag som kystrutebåt. Fartøyet ble solgt og havnet i Grimstad under navnet "Askaas". 

Under Tønsbergs 1100 årsjubileum i 1971, trommet ildsjeler sammen til innsats og stiftet A/S Jubileumsskipet. Penger ble samlet inn og "Kysten" innkjøpt og istandsatt, og siden har den seilt mange passasjerturer i Tønsbergs skjærgård.

I 2003 kom "Kysten" til Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter, og skulle i utgangspunktet ha utført stålarbeid av et relativt lite omfang. Store rustskader ble avdekket under demonteringen og restaureringen økte dermed i omfang. Likevel ble alt stålarbeid på styrbord side ferdigstilt i løpet av 2004. I 2009 ble instandsettingsarbeidet gjenopptatt etter 4-års stillstand, men det ble igjen avbrutt våren 2010 etter at styret til "Kysen" mente at det ut ifra Riksantikvarens bevilgninger ikke var grunnlag for videre restaurering. Våren 2011 startet arbeidet opp igjen. Eierne bestilte en tilstandsvurdering av de ikke restaurerte delene av skroget; i dette tilfellet babord side. For å få tilgang til skrogets innside var det nødvendig å demontere interiør. Dette arbeidet foregikk våren 2011.

Fra høsten 2011 og frem mot sommeren 2012 ble også skrogarbeidet på babord side ferdigstilt. Fartøyet ble også sandblåst og malt. Endelig var en lang restaureringsperiode på Bredalsholmen avsluttet, da skipet i 2012 kunne ta fatt på hjemturen til Tønsberg. I Tønsberg ble "Kysten" oppfulgt med ytterlig restaureringsarbeid, bl.a. nye tredekk og remontering av innredning. Hun ble tilbakeført til perioden 1950-1964.

I 2019 seilte "Kysten" ut på ny, og har nå daglige seilinger i skjærgården i Tønsberg. 

ADRESSE:

Andøyveien 188, Kristiansand, Norway

ÅPNINGSTID:

Man til Fre:09:00-15:00

KONTAKT:

Tlf: 38 60 10 50

E-post: 
sam.bugge@bredalsholmen.no

FØLG OSS PÅ SOSIALE MEDIER:
  • Facebook
  • Instagram

© 2035 by Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter. Powered and secured by Wix 

bottom of page