D/S Hestmanden ble bygget av Laxevaag Maskin- & Jernskibsbyggeri i 1911 for rederiet Vesteraalens Dampskibsselskap. Etter å ha gjennomlevd to verdenskriger i nasjonens tjenste, og som eneste gjenværende skip fra Nortraships flåte, er dette et av Norges mest verdifulle maritime kulturminner. Etter mange år i forfall ble skipet berget av Norsk Veteranskibsklubb og settes nå i stand ved Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter. Skipet eies i dag av Stiftelsen Hestmanden og restaureringen er Norges mest omfattende fartøyvernprosjekt.
Stortinget har gitt D/S Hestmanden status som krigsminne, og lasteområdene på skipet skal anvendes som nasjonalt museum over de norske krigsseilerne innsats under andre verdenskrig. Stiftelsen Arkivet har fått ansvaret for driften av det nasjonale krigsseilermuseet ombord på fartøyet.
D/S Hestmanden 1930-årene. | D/S Hestmanden, etterkrigsversjonen. | D/S Hestmanden dokksettes på Bredalsholmen. |
DS Hestmanden levert klar til formidling
Etter over 19 år på Bredalsholmen ble DS Hestmanden overlevert kunden høsten 2011: 23. september ble skipet sjøsatt nøyaktig 100 år etter den første sjøsettingen i 1911; 17. november forlot skipet Bredalsholmen, og 22.november ble skipet døpt på ny med over 400 krigsseilere og Hans Majestet Kong Harald til stede. Et enormt restaureringsarbeid er lagt ned i dette som er blitt norgeshistoriens største og mest omfattende fartøyvernsprosjekt. Det siste halvannet år har fartøyvernseteret gjennomført siste del av prosjektet både til avtalt pris og til avtalt tid, slik at skipet i dag fremstår som klagjort til formidling av krisseilernes historie. Både kunde og Rikantikvar har uttrykt tilfredshet med det restaureringarbeidet som er lagt ned, og sistnevnet uttaler bl.a. følgende:
"Rikantikvaren bruker over 80 millioner på restaureringen av Hestmanden. Et slikt løft klarer vi bare èn gang. I så måte er Hestmanden også unik. Ikke noe annet fartøy har fått, eller kommet til å få, like mye penger. Likevel synes vi pengene er vel anvendt. Norge er våre krigsseilere en stor takk skyldig. Hestmanden vil stå som et monument over deres innsats."
I siste års innspurt av restaureringsprosjektet kom svært mye på plass: Stålskroget ble ferdigstilt; lugarene på båtdekket, samt styrhus og bro ble ferdigstilt; fartøyets forskip fikk splitter nytt tredekk; alt av skipsutstyr, rigg og utstyr for last ble istandsatt og montert; utvendig fikk skipet full overflatebehandling, og ble malt i Nortrashipsflåtens grå farge. For fartøyvernsenteret har prosjektet Hestmanden hatt en enestående betydning. Helt siden starten har Hestmanden vært intergrert i arbeidet med å bygge opp et kompetansesenter innen eldre håndverksfag og restaurering av vernede stålskip. Slik skipet fremstår i dag er et resultatet av mange års nitidig restaureringsarbeid som samtidig har gitt oss en uvurderlig kunnskap om hvordan slike skip skal istandsettes og vedlikeholdes.
DS Hestmanden under utdokkingen 23. september 2011. | Restaiureingen av broa nærmet seg slutten hosten 2011. | Folkefest under Hestmandens dåp 22. november 2011. |